Sunday, November 24, 2013

Bisnes Online pilihan Af-Aziey dan Income yang Af-Aziey impikan dari bisnes online

Hmmm…task 2 ni buat aku termenung sekejap fikirkan sesuatu yang pernah aku impikan suatu ketika dulu. 

Bisnes online pilihan Af-Aziey

 www.diytravelogue.com
Habis je study degree, aku terus sambung Master di UKM . Time  tu, mmg banyak masa free. Almaklum ler masih bujang, duduk plak jauh dari keluarga.. Disebabkan aku minat dengan dunia bakery, aku selalu tolong mak kawan aku buat kek, tart dan macam-macam lagi.. kadang2 kami kena buat sampai 2000 biji tart buah sehari..walaupun penat, tapi aku enjoy sangat sebab minat kot. Bila nak raya, aku suka sangat buat biskut raya terutamanya biskut almond london. Bila tengok hasil tangan aku tu, aku memang pasang impian untuk buka bakery. Tapi, lepas kawin dan sibuk dengan anak-anak, impian tu tersimpan rapi di lubuk hati aku. Oven pun aku dah lama tak sentuh..hehehe.

So, task ni membuatkan aku membuka semula lubuk hati aku melihat impian lama aku semula..terbayang Bakery Af-Aziey yang berjaya mengambil tempat di dunia bisnes online suatu hari kelak. InsyaAllah, semoga impian ini termakbul suatu hari kelak. 

Income yang Af-Aziey impikan dari bisnes online

Berbicara pasal income yang diimpikan lak, aku rasa semua orang nak income yang lumayan..tul tak? 
Income yang membolehkan kita memiliki sebiji istana idaman...
www.emirates247.com










Income yang membolehkan kita bergaya dengan kereta mewah..









Mmm, kalau aku lak...boleh tak kalau aku cakap yang aku nak impikan seperti dalam lirik lagu  kalau aku kaya’ nyanyian Altimet feat dan Awi Rafael. Ni liriknye..

Kalau aku kaya
Aku nak gaya hidup aku berubah
Alangkah indah kalau dah tak susah
Jadi pemilik bukan sewa rumah
Makan tak habis minum tak sudah
Bil api air semua bayar awal
Tulis cek selamba tak risau batal
Masuk dalam bank semua melopong
Dalam akaun ada banyak 0 0 0 0 0

Dan kalau aku mampu
(jangan pening kepala, Aku betulkan semua lubang atas jalanraya)
Buat suka hati aku
(Kamu tak perlu risau, Aku beli semua pokok janji bumi kekal hijau)
Kalau aku kaya
Hari hari hari raya
Bil-bil jiran keluarga
Aku belanja selamba
Kalau aku kaya
Aku beli segalanya
Bungkuskan semua
Hadiahkan pada mama

Kalau aku kaya Aku gajikan driver
Nama dia Schumacher
Dia panggil aku sir
Aku panggil dia der
Der, tolong hantar mak aku pegi pasar
Belikan nasi lemak
Boss engkau dah lapar
Aku belikan Kim K, kain lebih
Pesan dia tolong tutup aurat, terima kasih

Biar aku belanja, subsidi gula
Korang kena kencing manis aku tanggung rawatan semua
Pening apa semua benda aku yang sponsor
Kalau korang takut trafik kita naik helikopter
Kalau aku mampu
Buat suka hati aku

Walaupun nampak macam sempoi je, tapi lirik lagu ni menarik sebab banyak yang tersirat sebenarnya. Yang aku highlight merah tu, adalah sesuatu yang perlu kita fikirkan sekiranya kita kaya kelak… sebabnya kekayaan ni selalu buat kita alpa kan?

Kaylah, berbalik pada skop ‘apa yang Af-Aziey impikan dari bisnes online’, ada beberapa perkara yang aku impikan...antaranya;

i.                    Rezeki yang halal.
            
Walaupun tak banyak tapi cukup untuk bantu suami menyediakan keperluan hidup yang selesa untuk kami sekeluarga..sebolehnya income itu sama dengan gaji sekarang supaya boleh cover semua perbelanjaan keluarga..bayar loan rumah, loan kereta, personal loan, kos sekolah anak-anak, makan-minum anak-anak, duit belanja untuk mak di kampung dan cukup untuk simpanan hari tua..
Dan juga cukup supaya aku tak stress dengan masalah kewangan macam kucing ni..sian aku tengok kucing ni stress..huhu 

 (sumber: http://omjek.com)

ii.                  Rezeki yang konsisten
           

Aku pasti semua orang nak income yang masyuk setiap hari atau setiap bulan. Tapi, sebenarnya susah nak pastikan amaun income yang kita perolehi tu. Apapun, kita mesti berdoa dan berusaha agar diberikan rezeki yang bertambah setiap hari.


Selain dari income yang halal dan menguntungkan, ada benda yang lebih penting bagi aku iaitu tanggungjawab aku as a wife and mother. Lagipun, harta yang lebih bernilai bagi aku adalah keluarga yang bahagia..

Macam padan je gambar ni nak gambarkan family aku..maklumler si abah dan si mama pun dah tembam mcm pingu ni..hikhik..

Sunnah Allah memutuskan rezeki tidak diperolehi kecuali dengan usaha dan bekerja, dan ini merupakan perkara yang diperintahkan oleh syara’. Ada juga manusia yang bijak dan berusaha bersungguh-sungguh siang dan malam tetapi rezeki mereka sedikit. Ada juga yang hanya berusaha sedikit tetapi memperolehi harta yang banyak. Malah ada yang didatangi rezeki tanpa berpenat lelah dan sebarang usaha. Walau apupun yang kita impikan, kita tetap kena ingat bahawa rezeki ni dari Allah. Yang penting, kita mesti bersyukur dengan apa yang diberiNya. Rezeki,ajal dan jodoh dah tertulis di luh mahfuz dan dan segalanya diadaptasikan menjadi erti kata lain sebagai takdir.

Hehe, dah panjang aku melalut ni.. Sebenarnya, sejak join contest ni, aku makin aktif blogwalking ke blog blogger lain..makin banyak informasi yang aku dapat pasal dunia bisnes online ni. Terdetik juga di hati untuk buat business online ni. Maybe suatu hari nanti aku akan buat kot, biar masa yang tentukan kelak…:) 

Contest iPhone 5s – Revolusi Bisnes Online ini dibawakan untuk anda oleh Wanita dan Ibu Bisnes Online Dari Rumah dan Pengedar Shaklee Terbaik Malaysia. Contest ini ditaja olehMamaSihat.Com bersama Kumpulan Pengedar Shaklee di bawah Rangkaian Pengedar Shaklee Malaysia yang menyediakan kepakaran dalam Set Kesuburan Shaklee untuk ikhtiar hamil, Set Kehamilan Shaklee untuk ibu mengandungSet Bersalin Shaklee untuk ibu berpantangSet Penyusuan Shaklee untuk ibu menyusuSet Kurus Shaklee untuk Slimming, disamping pelbagai Produk Shaklee lain untuk mengatasi pelbagai maslah kesihatan seperti ESP ShakleeVIVIX Shaklee, juga VIVIX Shaklee untuk ikhtiar berhenti merokokdanVIVIX Shaklee untuk ikhtiar hindar DiabetesSet Anak Pintar Shaklee untuk membantu tingkatkan prestasi pelajar sekolah dan juga kolej. Sekiranya anda berminat, boleh Daftar Ahli Shaklee dengan Pengedar Shaklee Terbaik di sini.

3 comments:

ct said...

Ko pun jual shaklee ke???

KamilSalleh said...

Assalamualaikum...datang daripada contest yang sama. Panjangnya artikel...minat buat tart, biskut dan snack..bagus tu, bolehlah menjana income yg mencanak lepas ni. Semoga berjaya.

KamilSalleh said...
This comment has been removed by the author.

Renungan sejenak

Usaha yang bersungguh-sungguh pasti akan membuahkan kejayaan kecuali dengan takdirNya; yang terselindung seribu satu hikmah disebaliknya.