Monday, January 18, 2016

Jom tuai padi...

Weekend lepas, abang sulung aku ajak semua kami adik beradik balik kampung utk tolong tuai padi. Selalunya, mesin padi yang akan ambil padi. Tapi, disebabkan cuaca yang x menentu dan asyik hujan je, mesin padi tak berani masuk bendang sebab tanah lembut..takut terbenam katanya..

So, lepas dapat restu en suami, aku naik bas dengan yana terus ke parit buntar. 

Sabtu pagi tu, terus le kami mula misi tuai padi...  mula-mula tu, kekok gak sebab dah lama gak tak pegang pisau mengerat tu.. tengah dok syok zass-zass potong pokok padi tu, tetiba je aku rasa pedih kat kaki..angkat je kaki, nampak sekor lintah tengah sedap sedut darah aku..pergghhhh...apa lagi, terus tarik dan spontan aku potong badan dia..erkkk, macam kejam je kan. Tapi, tindakan luar kawal tu.. kalau pacat, aku okay lagi..tapi, lintah ni aku fobia sket..huhuhu.. zaman aku muda2 dulu, bendang mak aku takde lintah. 

Antara kakak dan adik-adik aku yang join misi hari tu.

Berdiri baju merah tu ler abang sulung aku...gaya dah ala2 mandur lak..heee
padi yang dituai tu akan disusun secara longgok2. abang aku akan kutip longgokan padi tu untuk dipukul bagi asingkan buah padi dari batang pokok 

Haa...gambar ni bukti aku buat keje yer.. hihi.. pakai baju merah lagi...ada gaya petani berjaya tak? kihkih 

Nampak tak betapa berairnya sawah ni..sebab tu ler mesin padi tak dapat masuk untuk tuai padi.. 
kakak aku dok gelak tengok aku amik gambar. dia kata org KL jer yang bawa handphone dalam bendang..erkkkk, pedas sindiran tu. kalau handphone jatuh dlm air tu, hancussss...

adik aku dah bercekak pinggang tu..penat wehhh... panas + miang+lintah+ pacat+selut+huhuhuu...

Tu ler rupanya bila abang aku kutip longgokan padi tu guna ikatan guni

pastu, padi tu akan dipukul ke dalam tong hitam tu..dalam tong tu, diletakkan tangga kayu. 
patutnya tong tu ada layar supaya padi tak berselerak. tapi, abang aku malas nak pasang layar.. lantak jelah..hihi

Lepas dua hari misi berbakti pada tanah ni, aku balik semula ke KL ahad malam tu. Esoknya kat ofis, perghhh...tak leh jalan beb..sakitnya badan aku sebab demam urat kot...selasa tu terus MC..huhuhu..nampak sangat le badan ni makin tua kan...


Korang pernah tuai padi? Kalau belum pernah, jom sama2 amik pengalaman tuai padi..hihi..confirm lintah dan pacat2 kat bendang mak aku tu excited nak jumpa korang...hihi

Masuk bas jer, yana terus tidur...penat kot dok tunggu mama tepi bendang..:)

No comments:

There was an error in this gadget

Renungan sejenak

Usaha yang bersungguh-sungguh pasti akan membuahkan kejayaan kecuali dengan takdirNya; yang terselindung seribu satu hikmah disebaliknya.